..Joka meni loppuviimein niin hajuttomasti ja mauttomasti kuin pitikin, ainakin tähän asti. Ihan ensimmäisenä täytyy sanoa, että Ruovedellä on kyllä todella aktiivinen opettajakunta, jolle täytyy pisteitä antaa ainakin siitä kuinka laajalla rintamalla näkemykset tulevasta yhtenäiskoulu-kokeilusta lukuvuodelle 2013-2014 tuotiin esiin. Yhtenäiskoulu-kokeilun tarkoitushan on reagoida jollain konstilla laskeviin oppilasmääriin, hallinnon yksinkertaistaminen siis on homman ydin.

 Ensimmäinen versio joka esityslistaan oli kirjattu, oli minunkin mielestäni hivenen diktatuurimaisen omaisesti kirjattu ja toteutustapa jäi hyvinkin tulkinnanvaraiseksi niiltä osin olisiko opettajakunnalla sikäli koko asiaan edes mitään vaikutusmahdollisuutta.Sellaisenaan jos päätös olisi nuijittu läpi, olisi laista löytynyt useampikin pykälä jotka eivät olisi toteutuneet, tärkeimpänä YT-lainsäädäntöön liittyvät asiat. Asian tiimoilta taisi yksi jos toinenkin (jokainen) Sivistyslautakunnan jäsen saada sähköpostia, puhelinsoittoja ynnä tekstareita ja hyvä niin, kokonaiskuvan käsittäminen päätöksen vaikutuksista eri osapuoliin on lautakuntatyöskentelyssä erityisen tärkeää.

Päätöksenteon avoimuus tässä kohtaa oli myös melko hatara käsite, kun tosiaan perjantaina opettajat saivat asian tietoonsa ja siitä 4 päivän päästä asia oli määrä lautakunnassa päättää, tosin onhan se ollut tiedossa, että tämä joskus, ennemmin tai myöhemmin, tulee tapahtumaan.

Valmistauduin itse lautakunnan kokoukseen sillä mentaliteetilla, että opettajien esittämiin puutteisiin pitää tulla korjaus, niin, että varmistetaan opettajien mahdollisuudet osallistua kokeilun suunnitteluun ja toteukseen, ei pelkästään lain edellyttämällä minimillä vaan niin, että sitä voi oikeasti kutsua yhteistyöksi.

Kokouksessa tätä pykälää viilattiin erityisen pitkään ja mielestäni pääsimme sellaiseen tulokseen jossa kukaan ei voi sanoa olevansa kykenemätön vaikuttamaan kokeiluun ja sen tuloksiin. Asian tiimoilta lisättiin perustettavaksi yhteistyöryhmä jossa on edustus jokaiselta kouluissa työskentelevältä alalta, johtoryhmä jossa myös on opettajien edustus, sekä kaksi työryhmistä erillistä kuulemistilaisuutta, joihin voi tulla vaikka koko henkilökunta kerralla ja näistä kaikista tulee muistiota ja pumaskaa sitten tulevaisuudessa lautakunnalle päätöksenteon tueksi, siirrytäänkö järjestelmään pysyvästi vaiko eikö.

Päätös oli mielestäni hyvä, koska ei tässä voida ikuisesti jarrutella ja odottaa, ennenkuin oppilasluvun laskemisen suhteen mitään tehdään. Tähänkin päätökseen varmasti löytyy tyytymätöntä väkeä, mutta ikävä tosiasia on se, että lautakunta ei voi olla kenenkään "puolella", vaan kokonaiskuva on se minkä mukaan pitää päätökset tehdä. tosi on myös se, että harvoin monien osapuolien välisissä asioissa kukaan saa leipoa koko kakkua itse ja päättää kuka sen syö, miten ja koska.